Land Art Live: Feiko Beckers - Being surprised is admitting you were wrong (2015)

Feiko Beckers, Being surprised is admitting you were wrong (2015). Foto: Geert van der Wijk
Feiko Beckers, Being surprised is admitting you were wrong (2015). Foto: Geert van der Wijk

Performance bij Aardzee van Piet Slegers in Zeewolde
Zondag 23 augustus 2015, 15:00 uur

Een van de motieven van Piet Slegers bij het maken van Aardzee, zijn landschapskunstwerk bij Zeewolde, was om de eentonigheid van het Nederlandse polderlandschap te doorbreken. Het kunstwerk creëert golvende bewegingen tussen de anderszins monotone boerenkavels. Waar de meeste kunstenaars inderdaad op zoek gaan naar het doorbreken van monotonie, onderzoekt Feiko Beckers juist hoe je de dingen weer normaal kunt krijgen en het platte vlak in ere kan herstellen.

Voor zijn performance Being surprised is admitting you were wrong nam hij het op tegen de hellingen en schuine hoeken van het landschapskunstwerk, in een poging om de voordelen van voorspelbaarheid aan te tonen. De performances van Beckers vormen vaak een onwaarschijnlijke combinatie van stand-up comedy en minimalistische beeldhouwkunst, waarbij hij de figuur van de kunstenaar plaatst binnen een krachtenveld van grote concepten, dagelijkse beslissingen en de steeds aanwezige mogelijkheid van mislukking. Zijn strijd tegen de hellende vlakken van Aardzee werd opgevoerd in vier bedrijven en eindigde - eind goed al goed - met een lied.

Bekijk hier de videoclip bij The Song That's Surprisingly Good, met op de basgitaar Steven Jouwersma en onder regie van Sander Houtkruijer:

Feiko Beckers was deelnemer aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Zijn werk is onder meer tentoongesteld bij Palais De Tokyo in Parijs en De Appel in Amsterdam.

Fotoverslag van Geert van der Wijk

Een impressie van de performance (Jasper van den Brink, Dwarsboom Studio):

Credits

Met dank aan: Carlotta Bailly-Borg (decors), Steven Jouwersma (bas), Irena Radmanovic (performance), Seamus Cater, (geluid), Audio Electronics Mattijssen, Fred Bos (techniek), Celine Wouters (ontwerp), Jasper van den Brink (videoregistratie), Geert van der Wijk (fotografie), Sander Houtkruijer (regie clip).