Maria Pask, Dilatation (2016). Testfase met studenten van de KABK.

Maria Pask - Dilatation (2016)

Het landschapskunstwerk Sea Level van Richard Serra in Zeewolde bestaat uit twee lange betonnen muren, elk opgedeeld in 18 bouwdelen. De flexibele voegen tussen deze bouwdelen heten dilataties, ze vangen bewegingen op en zorgen ervoor dat de muur niet scheurt. Sea Level heeft een roerige geschiedenis in Zeewolde. Het oogstte bewondering van kenners wereldwijd maar stuitte ook op veel weerstand van omwonenden. Het werd beklad met graffiti en een paar jaar geleden in lichtgrijs overgeschilderd om het te beschermen.

Hoewel het kunstwerk grootschalig is en gemaakt van onbuigzaam materiaal, heeft het ook een menselijke, lichamelijke en beweeglijke kant die meestal niet op de voorgrond staat. Richard Serra geeft aan dat je Sea Level moet ervaren met je lichaam, door er langs te lopen en je zo bewust te worden van de zeespiegel. Serra werd beïnvloed door ideeën uit de fenomenologie en Gestalt, disciplines waarin de fysieke ervaring en het lichaam centraal staan. Het is deze kant van Richard Serra's werk die Maria Pask met haar performance Dilatation (2016) voor Land Art Live belichtte. De bouwdelen en de dilataties gaven haar daarvoor een structuur en een werkproces.

De performance bij Sea Level (1996) van Richard Serra in Zeewolde vond plaats op zondag 19 juni 2016, 15:00 – 16:30 uur.

Pask nodigde deelnemers uit om een korte act voor te bereiden, gebaseerd op hun ervaringen met het kunstwerk. Makers die het kunstwerk kennen omdat ze in Flevoland wonen of zijn opgegroeid, of het uitvoerig hebben bestudeerd. Deze acts werden steeds voor één betonnen bouwdeel opgevoerd, om zich dan te verplaatsen naar een bouwdeel verderop, en weer terug. De structuur van de performance werd van tevoren op zijn fysieke mogelijkheden getest met een proefopvoering door studenten van de kunstacademie in Den Haag. Dit proces functioneerde als het ware als een maquette – een uitprobeerfase die voor Richard Serra zelf een cruciaal onderdeel vormt van het ontwikkelen van een kunstwerk.

De deelnemers gingen tijdens de uiteindelijke performance met poëzie, cabaret, zang, geluidsgolven en spirituele filosofieën de dialoog aan met Sea Level. Buurtbewoners, kunstkenners - iedereen jong en oud die het leuk vindt was uitgenodigd om te komen kijken. De performance én de proefopvoering zijn opgenomen en maken deel uit van een filminstallatie, die onder meer te zien was in de slottentoonstelling van Land Art Live.

Deelnemers: Twee Nuchtere Meiden (Sandra de Vreeze-Knaken, Geke Dijkstra-de Vries, theaterduo), Rebekka Bremmer (schrijver), Linde Dirks de Groot en Liv Kluiters (toneelstuk van Adrian Bridget), studenten Fine Arts van de KABK Den Haag (Melissa Dellouche- Ladrat, Vasiliki Giakoumi, Renée van Hagen, Emma Johansson, Hanna Ljäs, Julia Pinto, Jina Teranko, Kaitlyn Walker- Stewart), Ernestas Kausylas & Miša Skalskis (studenten sonologie KC Den Haag), Elliaa Jutte (Quantum Vortex Scalar Wave Photon Pulse practitioner), Anja Novak (kunsthistorica) en Maria Pask.


Over Maria Pask
Het werk van Maria Pask onderzoekt begrippen als gemeenschap, creativiteit en collectief auteurschap. Ze maakt performances, televisieprogramma’s, workshops en films waarin ze samenwerkt met mensen die in groepen hun passies of overtuigingen delen: leesclubs, theatergroepen, koren, religieuze en spirituele bijeenkomsten enzovoort. Dit doet ze op plekken als een buitenwijk van Oxford (Deja Vu), de Amsterdamse Wallen (Observational Skills) en de manifestatie Skulptur Projekte in Münster (Beautiful City). Maria Pask was deelnemer aan De Ateliers in Amsterdam, haar werk is o.m. tentoongesteld in het Cobra Museum in Amstelveen, het Museum of Modern Art in Oxford en Ellen de Bruijne Projects in Amsterdam.


Bekijk hier foto's van de performance, gemaakt door Geert van der Wijk
Lees hier het artikel over Dilatation van Anja Novak in Metropolis M