Foto: Jordi Huisman

Restauratie Aardzee

Aardzee (1982) van Piet Slegers is een van de oudste landschapskunstwerken van Flevoland. De afgelopen periode is het kunstwerk hersteld en beschermd tegen verder verweer door de tand des tijds.

Over Aardzee

Het golvende kunstwerk Aardzee (1982) van Piet Slegers doorbreekt de horizontale eentonigheid van de vlakke polder. Met zijn vijf hectare is Aardzee even groot als de omliggende landbouwkavels. Toen Piet Slegers (1923-2016) deze plek voor het eerst bezocht, werd hij getroffen door de gedachte dat de stevige grond onder zijn voeten vroeger zee was. Hij besloot de bewegingen van de Zuiderzee te laten terugkomen in de serene polder. De schelpenpaden voeren langs glooiende heuvels begroeid met grassen en hier en daar boterbloemen. De met klinkers beklede zijden van deze grasheuvels benadrukken de opstuwende krachten van golven. De verticale abelen staan als boeien in het ruisende landschap.

Herstelwerkzaamheden

Aardzee was een van eerste kunstwerken van Land Art Flevoland: het staat er inmiddels al meer dan veertig jaar, en heeft in die periode beschadigingen opgelopen. Daarom zijn de afgelopen periode werkzaamheden uitgevoerd om het kunstwerk zo goed mogelijk in haar oude glorie te herstellen. De bestrate taluds zijn aangepakt, waardoor de vormen, patronen en welvingen in het werk weer beter zichtbaar zijn. De naden tussen de klinkers zijn gevoegd. Dit gaat de groei van onkruid en het bollen van de wanden tegen. Eerder waren al de bomen in het kunstwerk vervangen. De werkzaamheden zijn in nauw overleg met de twee zonen van Piet Slegers uitgevoerd, van wie één ook bij de uitvoering van het kunstwerk in 1982 betrokken was. De komende tijd worden ook de schelpenpaden vernieuwd.

Foto: Jordi Huisman

Onderdeel van Masterplan

Het herstel van Aardzee is onderdeel van het Masterplan, een breder project waarbij meerdere kunstwerken van Land Art Flevoland worden opgeknapt. De restauraties gaan hand in hand met verbeteringen aan beleving en bereikbaarheid van de kunstwerken. Zo geven we de informatieborden en zitplekken een upgrade. Om de kunstwerken bij een breder lokaal publiek onder de aandacht te brengen, maakten we in 2022 een magazine, dat huis aan huis onder alle inwoners van Flevoland verspreid is. Verder interviewen we alle kunstenaars: om het publiek te laten kennismaken met de kunstwerken en hun makers, maar ook om kennis over de werken vast te leggen en te bewaren voor de toekomst. Daarbij horen ook 3D-scans van de werken. Die dienen niet alleen als technische tekeningen, maar zorgen er ook voor dat ze zijn opgenomen in een grote database, waar ze toegankelijk zijn voor partijen met bouwplannen in de omgeving. Het archief van de kunstwerken, dat verspreid is over verschillende Flevolandse locaties, maken we met een digitale toepassing toegankelijk voor publiek en onderzoekers. Op al deze manieren zorgen we ervoor dat de kunstwerken van Land Art Flevoland ook voor toekomstige generaties te bewonderen blijven.