Reed Bank Cycles van Sachi Miyachi

In 2021 werd met veel enthousiasme aangekondigd dat er een nieuw landschapskunstwerk zou worden gerealiseerd in Almere. Een adviescommissie, onder leiding van de Stichting Land Art Flevoland, koos het inspirerende ontwerpvoorstel Reed Bank Cycles van Sachi Miyachi. Dit werk zou een aanwinst worden voor het gebied rondom het Weerwater.

Papiermolen produceert geld

Het ontwerp van Sachi Miyachi (geboren in 1978 in Tokio, Japan) omvatte een opvallende papiermolen die papiergeld zou produceren voor de stad Almere. Deze molen zou worden geplaatst in een veld naast het Weerwater, waar water en riet uit het meer zouden worden gebruikt voor de productie van het papiergeld. De openbare papiermolen zou ruimte bieden voor het verwerken van riet en het maken van papierpulp, met een zolder waar het papier kon drogen. Duurzaamheid stond centraal in Miyachi's visie, waarbij gerecyclede materialen een belangrijke rol zouden spelen.

Verhalen delen

Sachi Miyachi staat bekend om haar samenwerkingen en het delen van verhalen in haar artistieke praktijk. Ze heeft gestudeerd aan de Rietveld Academie en het Sandberg Instituut in Amsterdam en de Wako University in Tokio. Haar werk wordt internationaal erkend en tentoongesteld. Ze focust zich op installaties en performances die de fysieke en psychologische omgeving van mensen reflecteren.

Samenwerking met de stad

Voor de realisatie van de papiermolen was het de bedoeling nauw samen te werken met lokale organisaties in Almere, van waterbiologen tot experts op het gebied van papierscheppen. Ook wilde Miyachi omwonenden, scholieren, studenten en anderen uitnodigen om mee te denken over het ontwerp van het papiergeld en samen papier te scheppen. Dit zou een gemeenschappelijke daad van creatie en samenwerking tussen mens en natuur zijn.

Vijftig jaar Almere

Sachi Miyachi's project richtte zich op het vijftigjarig bestaan van Almere, waarbij ze voortborduurde op de munten die werden geslagen ter gelegenheid van het eerste jaar van de stad (1977). Door van de papiermolen een geldfabriek te maken, wilde Miyachi geld tastbaar maken en een nieuw perspectief bieden op dit abstracte concept. Het zou dienen als een uitnodiging tot gesprek en reflectie.