Exposure van Antony Gormley met op het beeldscherm de film van Gilles de Brock

Gilles de Brock (2017)

Exposure van Antony Gormley is opgebouwd uit de bestaande stalen elementen van hoogspanningsmasten. De constructie ervan was om die reden complex en moest worden getekend en doorgerekend met behulp van speciale computermodellen. Voor Gilles de Brock staat het landschapskunstwerk daarmee symbool voor de overgang van oude netwerken (elektriciteit) naar nieuwe, digitale netwerken. Sinds de realisatie van het landschapskunstwerk in 2010 hebben er op dit gebied enorm veel ontwikkelingen plaatsgevonden: denk aan de vlucht van social media, datamining, het internet of things en de aangekondigde komst van artificiële intelligentie.

De interventie bij Exposure van Antony Gormley in Lelystad vond plaats van 3 september 2017 t/m 7 januari 2018

Voor Gilles de Brock is de computer een essentieel gereedschap voor het maken van zijn werk. Maar hij geeft daarbij meer uit handen dan de meeste kunstenaars – wat de vraag opwerpt of (of wanneer) computers zelf kunst kunnen maken. Hij schrijft bijvoorbeeld programma’s die alle variaties uitrekenen van verschillende keuzes voor beeld en kleur, waaruit hij zelf de beste selecteert voor zijn zeefdrukken. Daarmee laat hij de computer toe in een proces dat juist omgeven is met veel menselijke mystiek en gevoeligheid: de creativiteit, het kunstenaarschap.

Voor zijn interventie voor Land Art Live zette hij deze manier van werken in bij een ander medium: film. In een speciaal gebouwde supercomputer werden door algoritmes filmbeelden geselecteerd en afgespeeld. Deze film had geen beperkte speelduur, geen verhalende lijn – ze draaide continu door en was steeds anders. De algoritmes bepaalden ook de muziek die erbij werd gegenereerd. De film was gedurende vier maanden met een smartphone te bekijken op de locatie van Exposure, als een digitale toevoeging aan de analoge, fysieke en landschappelijke ervaring van het kunstwerk.

Bekijk meer van Gilles de Brock op Instagram