Sun Tunnels van Nancy Holt (1973-76). Artwork © Holt/Smithson Foundation en Dia Art Foundation. Foto Martine van Kampen

Reisverslag Land Art door Noord-Amerika

Ter voorbereiding van de Land Art Lives conferentie zijn programmamakers Anne Reenders (Kunstmuseum M.) en Martine van Kampen (Land Art Flevoland) in het voorjaar van 2024 op reis gegaan door de Verenigde Staten om beroemde land art te bezoeken en diverse sprekers en partnerinstellingen te ontmoeten.

Martine van Kampen begon eind april 2024 in Canada en New Mexico en Anne Reenders sloot aan in Los Angeles. Samen reden ze onder andere naar het Noah Purifoy Desert Art Museum bij Los Angeles en Sun Tunnels van Nancy Holt en Spiral Jetty van Robert Smithson bij Salt Lake City in Utah. Hoe verhouden deze iconische kunstwerken zich tot een veranderende wereld? Hoe zijn het eigendom en beheer van de kunstwerken daar geregeld en hoe vinden zij publiek? Zijn er ook andere vormen van land art te vinden die andere verhalen vertellen?

1. Bezoek "Shift" van kunstenaar Richard Serra

Op 26 april 2024 bezochten Martine en Anne het werk "Shift" (1970) van de onlangs overleden kunstenaar Richard Serra in King City, nabij Toronto. Shift is een van de drie betonnen werken van Serra en ligt op een glooiende akker ten noorden van Toronto. Samen met Derek Sullivan en curator Rachel Deiterding verkenden ze het kunstwerk, dat tijdens de pandemie Dereks fascinatie wekte. Het werk, dat niet wordt onderhouden, toont scheuren en barsten maar blijft in sommige delen beter intact dan Sea Level in Flevoland. Het experiment van Serra is een getuigenis van de vergankelijkheid en het leven van land art-werken buiten de kunstwereld.

2. Noah Purifoy Desert Art Museum

Na Ontario brachten Martine en Anne een bezoek aan het Noah Purifoy Desert Art Museum, een bijzonder park nabij Joshua Tree National Park. Kunstenaar Noah Purifoy bouwde hier eigenzinnige installaties met allerlei materialen. Purifoy zette zich tijdens zijn loopbaan in voor sociale verandering, vooral voor zwarte Amerikanen, en maakte zijn eerste werk met brokstukken van de Watts Rebellion in 1965. Naast grote sculpturen bouwde hij ook kleine theaters en een White House van wc-potten. Zijn Earth Piece uit 1999 bestond uit een open mijncomplex met bruggen en gipsen bomen. In zijn werk verwees Purifoy naar hoe de mens het landschap doorleeft en gebruikt.