foto: Victoria Ushkanova

Restauratie Observatorium

Observatorium (1977) van Robert Morris is het oudste landschapskunstwerk van Flevoland. Daarom was het tijd voor herstelwerkzaamheden. Die zorgden ervoor dat het werk nu weer in haar oorspronkelijke staat te bewonderen is.

Stonehenge van Flevoland

Observatorium (1977) van Robert Morris was het allereerste kunstwerk van Land Art Flevoland. Morris creëerde tussen alle rechte lijnen van akkers, wegen en spoorlijnen cirkelvormige wallen, die het landschap speels doorbreken. In deze wallen bracht hij drie openingen aan. Door de middelste opening kun je op de dagen dat de dag en nacht even lang duren (21 september en 21 maart) de zon zien opkomen. De linker en de rechter opening vangen het licht juist op de langste dag (21 juni) en de kortste dag (21 december). Morris vergeleek Observatorium ook wel met Stonehenge, het prehistorische monument dat volgens hem ook de tijd weergeeft.

Herstelwerkzaamheden

Vroeger lag Observatorium (1977) van Robert Morris tussen de lege akkers; inmiddels is het hier drukker. Om de toegangsweg vanuit het kunstwerk minder zichtbaar te maken en op die manier de kunstervaring te verbeteren, zijn de parkeerplekken verplaatst. Ook is een extra boompartij tussen parkeerplek en kunstwerk aangelegd en een haag langs de weg geplaatst. Hiermee is de omgeving teruggebracht naar de oorspronkelijke staat. Verder zijn de houten bielzen in de vloer van de onderdoorgang vervangen en is de graffiti verwijderd.

Onderdeel van Masterplan

Het herstel van Observatorium is onderdeel van het Masterplan, een breder project waarbij meerdere kunstwerken van Land Art Flevoland worden opgeknapt. De restauraties gaan hand in hand met verbeteringen aan beleving en bereikbaarheid van de kunstwerken. Zo geven we de informatieborden en zitplekken een upgrade. Om de kunstwerken bij een breder lokaal publiek onder de aandacht te brengen, maakten we in 2022 een magazine, dat huis aan huis onder alle inwoners van Flevoland verspreid is. Verder interviewen we alle kunstenaars: om het publiek te laten kennismaken met de kunstwerken en hun makers, maar ook om kennis over de werken vast te leggen en te bewaren voor de toekomst. Daarbij horen ook 3D-scans van de werken. Die dienen niet alleen als technische tekeningen, maar zorgen er ook voor dat ze zijn opgenomen in een grote database, waar ze toegankelijk zijn voor partijen met bouwplannen in de omgeving. Het archief van de kunstwerken, dat verspreid is over verschillende Flevolandse locaties, maken we met een digitale toepassing toegankelijk voor publiek en onderzoekers. Op al deze manieren zorgen we ervoor dat de kunstwerken van Land Art Flevoland ook voor toekomstige generaties te bewonderen blijven.